Pod pojęciem bezpieczeństwa rozumiemy stan bądź proces, gwarantujący istnienie dziecka oraz możliwość jego rozwoju. Odznacza się brakiem ryzyka utraty czegoś dla dziecka szczególnie cennego – życia, zdrowia, szacunku, uczuć poprzez oddalenie zagrożenia, lęków, obaw niepokoju i niepewności. Bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu, to zespół czynników wpływających na poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego poprzez zapewnienie warunków materialnych, psychospołecznych. To także zespół zabiegów metodycznych kształtujących czynna postawę wobec zdrowia.
Dlatego też, bezpieczeństwo i zdrowie dziecka na terenie naszego przedszkola i poza nim to podstawowe zadania dla nauczycieli, dyrektora i pozostałych pracowników przedszkola.
Dlatego też każdy wychowawca naszego przedszkola:
– ustala zasady zachowania się w sali, zasady zgodnej i bezpiecznej zabawy z rówieśnikami oraz zasady właściwego korzystania z zabawek,
– zapoznaje dzieci z regulaminem zachowania się na placu przedszkolnym,
– zapoznaje dzieci z sytuacjami związanymi z bezpieczeństwem na terenie przedszkola i poza nim.
Treści te są utrwalane w czasie zajęć wychowawczo – dydaktycznych poprzez stosowanie różnych metod i form pracy z wykorzystaniem atrakcyjnych dla dzieci środków dydaktycznych.
Jak pisał J. W. Goethe: